Ο Diego Rivera
γεννήθηκε το 1866 στο Μεξικό. Στην έναρξη
της καριέρας του το βασικό κυρίαρχο στοιχείο στους πίνακές του είναι η απεικόνιση
της ζωής στο Μεξικό και των ανθρώπων του. Το 1921, δουλεύοντας για την κυβέρνηση,
άρχισε να εργάζεται πάνω σε τοιχογραφίες για τα δημόσια κτίρια. Σημαντικό μέρος
της τέχνης του χαρακτηρίστηκε αμφιλεγόμενο και μάλιστα ο “Άνθρωπος στα Σταυροδρόμια”, που φαίνεται πιο πάνω,
καταστράφηκε από την οικογένεια Rockefeller. Θεωρείται σήμερα από τους μεγαλύτερους ζωγράφους του 20ου αιώνα και άρχισε
να δουλεύει και να ζωγραφίζει όταν ήταν 10 ετών. Σπούδασε στο San Carlos of fine art Academy στο Μεξικό και αργότερα το 1907 στην Ευρώπη όπου έγινε
φίλος με κάποιους από τους διασημότερους ζωγράφους όπως ο Pablo Picasso και ο Marc Chagall. Η
δουλειά του επηρεάστηκε πολύ από την μεξικάνικη επανάσταση το 1914/1915 και από
την ρωσική επανάσταση το 1917. Οι μεγάλες αντιπαραθέσεις μεταξύ καπιταλιστών
και σοσιαλιστών την εποχή εκείνη επηρέασαν το έργο του. Το 1934, όταν η δουλειά
του σταμάτησε από τους Ροκφέλερ, αυτοί δέχτηκαν βίαια κριτική και θεωρήθηκαν
υποκριτές αφού διακήρυτταν την ελεύθερη έκφραση σε κάθε μορφή τέχνης. Το «ο Άνθρωπος
στα σταυροδρόμια» ήταν ο τρόπος του Rivera να δείξει τις βίαιες διαφωνίες, αναταραχές
μεταξύ των πολιτικών δογμάτων.
Κατά την διάρκεια ενός ταξιδιού στην Ιταλία ενδιαφέρθηκε
για τις τοιχογραφίες. Επιστρέφοντας στο Μεξικό συνέχισε την δουλειά του και το
1922 συνέχισε τις τοιχογραφίες στα δημόσια κτίρια με κρατική επιχορήγηση. Το 1929
παντρεύτηκε την Frida Kahlo, ενώ μέχρι εκείνη την στιγμή είχε αρκετά παιδιά από προηγούμενες σχέσεις
του. Και αυτός και η Frida ενδιαφέρθηκαν πολύ για τον Μαρξισμό και γενικά για τις ριζοσπαστικές πολιτικές
θεωρίες.
Μεταξύ της δεκαετίας 1930 και 1940 ο Diego Rivera ζωγράφισε πολλές τοιχογραφίες στης Η.Π.Α, μεγάλο μέρος της δουλειάς του
συζητήθηκε δημόσια εξαιτίας των ριζοσπαστικών φιγούρων και εξαιτίας της δικής του ριζοσπαστικής προσέγγισης που είχε όταν ζωγράφιζε τα συγκεκριμένα έργα.
Μεταξύ της δεκαετίας 1930 και 1940 ο Diego Rivera ζωγράφισε πολλές τοιχογραφίες στης Η.Π.Α, μεγάλο μέρος της δουλειάς του
συζητήθηκε δημόσια εξαιτίας των ριζοσπαστικών φιγούρων και εξαιτίας της δικής του ριζοσπαστικής προσέγγισης που είχε όταν ζωγράφιζε τα συγκεκριμένα έργα.
Την εποχή εκείνη ο Diego Rivera ζωγράφισε πολλούς προσωπικούς πίνακες.
Το 1940 γύρισε ξανά στις τοιχογραφίες για το Golden Gate Exposition που έγινε στο Σαν Φραντσίσκο. Από το 1945 έως το 1951
ήταν στο Μεξικό, “From the pre-Hispanic civilization to Conquer” ήταν το έργο που εμπνεύστηκε εκείνη την εποχή και η
τελευταία ολοκληρωμένη τοιχογραφία του ήταν το «Popular History of Mexico”. Εξαιτίας της
αμφιλεγόμενης φύσης όλων των έργων του, έγινε γνωστός ως ένας από τους κυριότερους
καλλιτέχνες του 20ου αιώνα. Όχι μόνο στης Η.Π.Α, όπου η δουλειά του
συζητήθηκε έντονα και καταστράφηκε κιόλας, αλλά σε όλον τον κόσμο. Λόγω της κοσμικής
άποψης του στην τέχνη και της ριζοσπαστικής αντίληψης του έργου του όσον αφορά
την πολιτική και τα δόγματα πολλά έργα του θεωρήθηκαν μοναδικά και ξεχώριζαν από
πολλούς άλλους τοιχογράφους.
Το 1954, ο Diego Rivera έχασε την γυναίκα του και ξαναπαντρεύτηκε την Emma Hurtado ένα χρόνο μετά. Εκείνη την εποχή η υγεία του είχε κλονιστεί
και έπρεπε να ταξιδεύει συχνά στο εξωτερικό για μια θεραπεία του καρκίνου που είχε.
Αλλά οι γιατροί δεν κατάφεραν να τον θεραπεύσουν. Το 1957 ο Diego Rivera πέθανε στο σπίτι του στο Μεξικό από καρδιακή ανεπάρκεια.
Το πατρικό του σπίτι στο Μεξικό έγινε μουσείο και είναι
αναφορά για τις διάφορες επιρροές που είχε από μερικά από τα πιο διάσημα έργα
που ζωγράφισε. Η σχέση του με την Frida συζητήθηκε πολύ όχι μόνο για τον γάμο τους και την διαφορά ηλικίας τους αλλά
περισσότερο γιατί μοιράζονταν τις ίδιες πολιτικές απόψεις και ακολούθησαν την ίδια
ριζοσπαστική τεχνική στην ζωγραφική τους. Η φιλοσοφία του Rivera σχετικά με την τέχνη δεν
συνιστά κάποιο συγκεκριμένο δόγμα. Είχε αναπτύξει μια εξαιρετική διαίσθηση η
οποία τελικά οδήγησε στην κατανόηση του για την ανθρωπότητα και τον ρόλο του
στην κοινωνία της τέχνης. Η ικανότητα του να παρουσιάζει παγκόσμιες εικόνες και
ιδέες στην τέχνη συνεχίζει ακόμα να συναρπάζει τους θεατές.
Nude with Cala Lilies - Oil-1954
The Thresing Floor -1904
The outskirts of Paris- 1918
πηγή diegorivera.com
επιμέλεια - απόδοση στα ελληνικά Μαρία Ροδοπούλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ταχυδρομική Διεύθυνση Εντύπου
ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΣΟΔΕΙΑ
ΛΙΝΑ Κ. ΤΖΙΑΜΟΥ
Τ.Κ. 18050 | ΣΠΕΤΣΕΣ
(αποστολή βιβλίων)
Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο | SODEIA@ymail.com
(αποστολή κειμένων, προτάσεων κ.α.)