«Ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του τελευταίου τετάρτου του 20ού αιώνα. Το γεγονός ότι δεν σκηνοθέτησε ποτέ ένα μπλοκμπάστερ και δεν προτάθηκε για Βραβείο Όσκαρ, δεν αλλάζει τίποτε».
Με αυτά τα λόγια αποχαιρετούν τον Θεόδωρο Αγγελόπουλο οι εφημερίδες του εκδοτικού ομίλου «Axel Springer», από τις εφημερίδες «Die Welt» και «Berliner Morgenpost».
Σε μακροσκελές άρθρο, με τίτλο «Η τελευταία πράξη της ελληνικής τραγωδίας», το οποίο φιλοξενείται στις δύο εφημερίδες, περιγράφονται οι συνθήκες του δυστυχήματος, ενώ παρατίθενται οι σταθμοί της καριέρας του Θεόδωρου Αγγελόπουλου, αλλά και οι σημαντικότερες από τις πολλές διεθνείς διακρίσεις του.
Σε χαρακτηριστικό απόσπασμα ο αρθρογράφος αναφέρει: «Ο Αγγελόπουλος ήταν δύσκολος άνθρωπος. Για την ταινία «Το βλέμμα του Οδυσσέα» τιμήθηκε με το Μεγάλο Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής στο φεστιβάλ των Καννών, το οποίο θα επιθυμούσε διακαώς κάθε σκηνοθέτης. Εκείνος όμως είπε «αν αυτό είναι όλο που έχετε για μένα, τότε δεν έχω τίποτε να πω». Ήθελε τον Χρυσό Φοίνικα. Τον πήρε τρία χρόνια μετά, για την ταινία «Η αιωνιότητα και μία ημέρα».
Στην εφημερίδα «Frankfurter Rundschau» η αναφορά στον μεγάλο Έλληνα καλλιτέχνη εστιάζεται στο γεγονός ότι από πολλούς θεωρείτο «Το βλέμμα της Ελλάδας», υπό την έννοια ότι στις ταινίες του παρουσίαζε τη νεότερη ιστορία της χώρας με ιδιαίτερο και αναγνωρίσιμο ύφος.
Στο άρθρο φιλοξενούνται δηλώσεις φίλων και συνεργατών του Θεόδωρου Αγγελόπουλου και σημειώνεται: «Ο Αγγελόπουλος δεν ήταν απλός άνθρωπος. Οι χαρακτήρες που δημιουργούσε στις ταινίες του ήταν δύσκολοι και αδιαφανείς. Κατά κανόνα, επρόκειτο για τραγικές φιγούρες, για ανθρώπους που επιστρέφουν από την εξορία, σκηνοθέτες που έχουν χάσει την έμπνευσή τους, ετοιμοθάνατους συγγραφείς. Ο Αγγελόπουλος δεν διευκόλυνε τον θεατή. «Κάνω ταινίες για μένα, όχι για τους άλλους», συνήθιζε να λέει».
Το άρθρο καταλήγει με το σχόλιο του Ιάπωνα σκηνοθέτη Ακίρα Κουροσάβα: «Μέσα από τον φακό του, ο Αγγελόπουλος κοιτάζει τον κόσμο με σιωπή».
πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ